KÄYTTÖEHDOT JÄSENILLE
Vintedin päivitetyt käyttöehdot
Vintedin päivitetyt käyttöehdot astuvat voimaan 17.2.2025.
Jotta voit jatkaa Vintedin käyttöä tämän päivämäärän jälkeen, tarkista ja hyväksy päivitetyt käyttöehdot.
TERVETULOA VINTEDIIN! ALOITETAAN PERUSASIOISTA
1 Tietoja sinusta ja meistä
Keitä me olemme? Hei! Me olemme Vinted, UAB. Osoitteemme on Svitrigailos str. 13, 03228 Vilna, Liettua ja y-tunnuksemme on 302767152. Näissä Ehdoissa Vinted ja me tarkoittavat Vinted, UAB:tä. Näissä ehdoissa mainitaan myös Vintedin konserniyhtiöt, joilla tarkoitetaan kaikkia konserniimme kuuluvia yrityksiä.
Mitä me teemme? Omistamme ja hallinnoimme verkkosivustoja, sovelluksia ja muita alustoja (yhdessä Sivustomme), joilla tarjoamme seuraavat Palvelut:
- Isännöinti, eli toimimme välittäjänä Ostajien ja Myyjien välillä – me emme osta tai myy Katalogissa olevia tuotteita tai ole osapuolena missään Tapahtumissa.
- Ostajan turva, joka lisätään maksusta jokaiseen Tapahtumaan ja joka yhdessä asiakastukitiimimme kanssa varmistaa maksujen turvallisuuden ja hyvityksen saamisen tilanteissa, joissa tuote katoaa, vahingoittuu tai eroaa merkittävästi kuvauksesta.
- Muut Ostajille ja Myyjille tarjoamamme valinnaiset palvelut, jotka kuvataan jäljempänä.
Olemme vastuussa tarjoamistamme Palveluista sovellettavien lakien ja sitoumustemme rajoissa sekä näissä käyttöehdoissa määriteltyjen Ehtojen mukaisesti.
Tietoja sinusta ja Jäsenistämme. Olet yksi Jäsenistämme
- joka on vähintään 18-vuotias
- jolla on Tili
- joka käyttää Palveluita vain omaksi hyödykseen, ei mihinkään ammattimaiseen tarkoitukseen (ellet tee ostoksia Pro-myyjänä)
- jolla on valmiudet ja oikeudet tehdä Tapahtumia Sivustolla
- joka hyväksyy nämä Ehdot ja Katalogisäännöt.
Myymistä ja ostamista koskeva valintasi. Jäsen voi olla
- Myyjä, joka lisää tavaroita ja tuotteita (joista kukin jäljempänä Tuote) myyntiin sivustollamme olevaan sähköiseen katalogiin (Katalogi)
- Ostaja, joka voi tarkastella, etsiä ja ostaa Katalogista Tuotteen tai useita tuotteita osana pakettia napsauttamalla ostopainiketta, antamalla maksutietonsa ja napsauttamalla Maksa-painiketta (Tapahtuma).
Pro-myyjiltä ostaminen. Rekisteröitymismaastasi riippuen voit ehkä ostaa tuotteen ammattimyyjältä, joka tunnistetaan hänen nimensä ja hänen myymänsä tuotteen vieressä olevasta Pro-merkistä (Pro-myyjä). Tällaiseen tapahtumaan sovelletaan Vintedin Pro-käyttöehtoja, jotka sinun täytyy lukea ja hyväksyä ennen jokaista ostoa Pro-myyjältä. Eurooppalaisia kuluttajansuojalakeja sovelletaan kaikkiin tapahtumiin Pro-myyjien kanssa – lisätietoja Vinted Prosta on täällä.
2 Tietoja näistä ehdoista
Tietoja näistä Ehdoista. Nämä käyttöehdot (Ehdot) ovat välisemme laillinen sopimus, ja niitä sovelletaan Sivustomme ja Palveluidemme käyttöösi. Hyväksyt nämä Ehdot, jos napsautat hyväksyntääsi ilmaisevaa painiketta, kun rekisteröidyt henkilökohtaista Vinted-tiliä (Tili) varten tai kun ilmoitamme sinulle näiden Ehtojen päivityksistä.
Mitä lihavoidut sanat tarkoittavat? Kun näet lihavoidun sanan, kyse on määritellystä termistä, jonka merkityksen olemme selittäneet sinulle.
Tietoja Katalogisäännöistä. Katalogia koskevat säännöt (Katalogisäännöt), kuten se, mitä tuotteita voidaan lisätä myyntiin, ovat olennainen osa näitä Ehtoja. On kuitenkin mahdollista, että jokin näiden Ehtojen kohta on ristiriidassa Katalogisääntöjen kanssa. Tällaisessa tapauksessa Katalogisääntöjä noudatetaan näiden Ehtojen sijaan.
Muita tärkeitä tietoja. Nämä Ehdot sisältävät linkkejä tärkeisiin ja hyödyllisiin tietoihin, kuten Ohjekeskukseemme, mistä löydät vastauksia joihinkin Jäsentemme useimmin kysymiin kysymyksiin. Mutta jos et löydä etsimääsi Ohjekeskuksestamme (jota päivitämme säännöllisesti), ota meihin yhteyttä jollakin alla kuvatuista tavoista.
3 Yhteydenottotapoja
Ongelmista ilmoittaminen. Jos saat tietää, että toinen Jäsen on toiminut laittomasti, loukannut jonkun muun oikeuksia tai rikkonut näitä Ehtoja, voit ilmoittaa siitä meille
- käyttämällä täällä kuvattua ilmoitusmenettelyä
- täyttämällä tämän lomakkeen, jos ilmoitat laittomista tuotteista (kuten Tuotteista, jotka loukkaavat immateriaalioikeuksia).
Yritämme auttaa loukattua osapuolta ja teemme tarvittaessa yhteistyötä paikallisten viranomaisten kanssa.
Erimielisyydestä ilmoittaminen. Toivomme sinun nauttivan Palveluidemme käyttämisestä, mutta jos välillämme on erimielisyyttä, ilmoitathan siitä meille täyttämällä valituslomakkeen, jotta voimme yrittää ratkaista ongelman mahdollisimman nopeasti.
Muut kysymykset. Jos haluat lähettää meille kysymyksen tai ilmoituksen, voit lähettää meille sähköpostia näihin osoitteisiin.
MITÄ KAIKKIEN JÄSENTEMME TULEE TIETÄÄ?
4 Jäseneksi ryhtyminen
Tilin luominen. Jotta voit luoda Tilin ja suojata sen, sinun täytyy antaa meille sähköpostiosoitteesi ja valita yksilöllinen käyttäjätunnus ja salasana. Tiliä ei voi luoda sähköpostiosoitteella, joka on kertakäyttöinen tai luotu oikean sähköpostiosoitteesi salaamiseksi.
Vahvistus- ja turvallisuustoimet. Saatamme Tilin rekisteröintiprosessin aikana ja milloin tahansa, kun käytät palveluitamme, pyytää sinua
- auttamaan meitä vahvistamaan Tililläsi olevat tiedot (kuten puhelinnumeron, sähköpostiosoitteen tai maksutavan)
- antamaan olennaisia lisätietoja
- korjaamaan virheelliset tai puutteelliset tiedot Tililläsi
- vastaamaan turvallisuuskysymyksiin.
Tällä tavoin vahvistamme, että olet se henkilö, joka käyttää Tiliäsi ja/tai tekee tapahtumia sivustolla. Nämä pyynnöt on suhteutettu ratkaistavana olevan turvallisuusongelman mukaan. Jos antamasi tiedot ovat puutteellisia tai virheellisiä tai kieltäydyt täyttämästä pyyntöämme, saatamme estää Tilisi jäljempänä kuvatulla tavalla.
Tilejä koskevat rajoitukset. Sinulla saa olla vain yksi Tili. Jos kuitenkin estämme alkuperäisen Tilisi sen vuoksi, että joku kaappasi sen laittomasti, voit luoda itsellesi uuden Tilin. Sinulla voi myös olla samanaikaisesti yksi Tili ja yksi Pro-myyjän tili (jos Vinted Pro on saatavilla maassasi), mutta niihin on liitettävä eri sähköpostiosoitteet ja niiden on oltava selvästi erillisiä tilejä.
Kampanjat. Määrittämistämme kelpoisuusvaatimuksista riippuen saatamme ilmoittaa sinulle erikoistarjouksista, kilpailuista, peleistä tai muista kampanjoista, jotka on suunnattu joillekin tai kaikille Jäsenillemme (Kampanja). Kampanjan aikana tietyt sivuston ominaisuudet tai toiminnot saattavat tilapäisesti muuttua tai olla poissa käytöstä.
Kolmansien osapuolien verkkosivustot ja sisällöt. Tietyt Sivustomme ominaisuudet käyttävät kolmansien osapuolien työkaluja ja palveluita, joihin sovelletaan näiden kolmansien osapuolien käyttöehtoja. Tarjoamme linkin kyseisen kolmannen osapuolen käyttöehtoihin, jotta voit lukea ja hyväksyä heidän sopimuksensa ennen tällaisten ominaisuuksien käyttämistä.
Tietojen esittäminen. Jotta voimme tarjota Jäsenille parhaan mahdollisen kokemuksen, saatamme järjestää Katalogin, mainostilat tai muut Sivustolla olevat tiedot uudelleen. Tällaiset muutokset eivät vaikuta toimittamaasi Sisältöön tai näiden Ehtojen mukaisiin velvoitteisiimme. Lisätietoja mainoksia koskevien tietojen hankkimisesta on täällä.
5 Meille antamiesi tietojen käyttäminen
Kuinka käytämme henkilökohtaisia tietojasi? Käsittelemme henkilökohtaisia tietojasi täyttääksemme näiden Ehtojen mukaiset velvollisuutemme ja oikeutemme sekä tarjotaksemme sinulle Palveluitamme. Lisätietoja siitä, kuinka keräämme, säilytämme, käytämme ja suojaamme henkilökohtaisia tietojasi, saat Tietosuojakäytännöstämme. Näemme paljon vaivaa suojataksemme henkilökohtaisia tietojasi, mutta vahvimmatkaan turvatoimet eivät aina pysty suojaamaan kyberhyökkäyksiltä ja takaamaan, etteivät valtuuttamattomat kolmannet osapuolet keksi keinoa päästä käsiksi henkilökohtaisiin tietoihisi. Harkitse siis tarkkaan, mitä henkilökohtaisia tietoja tai muita tietoja annat meille, sillä teet sen omalla vastuullasi.
Kuinka voimme käyttää Sisältöäsi? Annat lain sallimissa rajoissa meille ja Vintedin konserniyhtiöille ei-yksinomaisen oikeuden käyttää Sisältöäsi maailmanlaajuisesti ja vastikkeetta kyseisten oikeuksien voimassaoloaikana. Tämä tarkoittaa, että voimme kopioida, näyttää ja muunnella sisältöä toiminnallisia, kaupallisia, mainonnallisia ja muita sisäisiä liiketoimintatarkoituksia varten ja käyttämällä minkä tahansa tyyppistä alustaa tai mediaa, mukaan lukien televisio, painettu media, internet (bannerit, artikkelit ja muut verkkosivustot) ja sosiaalinen media (Facebook, Twitter, Instagram jne.). Voit milloin tahansa lopettaa Sisältösi käytön mainontatarkoituksiin toimestamme kieltämällä sen Tilisi asetuksissa.
6 Mitä sinun täytyy tehdä ja mitä et saa tehdä?
Mitä sinun täytyy tehdä? Haluamme tarjota Palvelumme turvallisessa, luotettavassa ja suojatussa ympäristössä kaikille Sivustoa selaaville Jäsenille, mutta Jäsenten toiminta ja käyttäytyminen voivat vaikuttaa kielteisesti tähän tavoitteeseen. Jotta voimme tarjota turvallisen ja suojatun ympäristön, Sivustoamme ja Palveluitamme käyttäessäsi sitoudut
- noudattamaan näitä Ehtoja ja sovellettavia lakeja
- antamaan meille totuudenmukaisia, tarkkoja ja ajantasaisia tietoja itsestäsi ja päivittämään Tilisi välittömästi, jos tietosi (kuten kotiosoitteesi) muuttuvat
- pitämään Tilisi kirjautumistiedot ja salasanan luottamuksellisina ja ilmoittamaan meille, jos uskot jonkun kaapanneen Tilisi laittomasti
- jakamaan Sivustolla olevia tietoja kolmansien osapuolien kanssa, myös sosiaalisessa mediassa, vain silloin, kun Sivuston Jaa-painike sen mahdollistaa
- olemaan vastuussa kaikista Sivustollemme lataamistasi tiedoista, valokuvista ja muusta aineistosta ja varmistamaan, että sinulla on niihin kaikki oikeudet (oma Sisältö).
Mitä et saa tehdä? Kun luot Tilin tai käytät Sivustoa tai Palveluita, sitoudut siihen, että et
- tee mitään laitonta, epäeettistä, yleisen turvallisuuden vastaista tai meidän oikeuksiamme tai jonkun muun oikeuksia (mukaan lukien tietosuoja, luottamukselliset tiedot ja immateriaalioikeudet) loukkaavaa
- käytä Sivustolle rekisteröityessäsi ja/tai Sivustoa ja/tai Palveluita käyttäessäsi minkäänlaisia ulkoisia ohjelmistotyökaluja (mukaan lukien botit, haravointiohjelmat, indeksointiohjelmat ja hakurobotit esimerkiksi tuotteiden mainostamista tai tuotteiden suosikeiksi lisäämistä varten), ellemme ole tällaista käyttöä valtuuttaneet, tarjonneet tai muulla tavalla sallineet
- käytä mitään ulkoista ohjelmistotyökalua, joka saattaisi häiritä sivuston tai palveluiden normaalia toimintaa tai saastuttaa tai vahingoittaa toisen Jäsenen tietokonetta
- muuntele, kopioi, muokkaa, jakele tai kaupallista mitään Sivuston sisältöä ilman etukäteen antamaamme kirjallista suostumusta
- louhi tietoja tai haravoi näytöltä tietoja mistään Sivuston osasta tai indeksoi, pura, takaisinkäännä tai takaisinmallinna mitään Sivuston osaa
- julkaise Sisältöä, jossa ihannoidaan, edistetään, tuetaan tai lietsotaan terrorismia, rasismia, revisionismia, ksenofobiaa, homofobiaa, seksismiä, vihapuhetta, syrjintää, ihmiskauppaa, järjestäytynyttä rikollisuutta, laittomia järjestöjä, itsensä vahingoittamista, itsemurhaa, kidutusta, julmuutta eläimiä kohtaan, sotarikosten puolustelua, lasten ja/tai aikuisten seksuaalista hyväksikäyttöä, kultteja tai muuta laitonta Sisältöä
- poista ja lisää moneen kertaan samaa Tuotetta tai useita tuotteita tukuittain
- kerää, säilytä tai luovuta laittomasti hankkimiasi tietoja muista Jäsenistä, heidän Sisällöstään tai heidän toiminnastaan Sivustolla tai mitään Sivustollamme olevia tietoja, jos se saattaisi vaikuttaa muiden Jäsenten oikeuksiin
- mainosta muita verkkosivustoja tai yrityksiä Sivustollamme olevien mainosten kautta.
Lisätietoja yhteisön standardeista on täällä.
7 Oikeutemme käsitellä ongelmia
Korjaaviin toimenpiteisiin ryhtyminen. Jos saamme tietää, että teet jotain näissä Ehdoissa kuvattujen sääntöjen vastaista tai selkeästi laitonta, saatamme ryhtyä alla lueteltuihin korjaaviin toimenpiteisiin:
- varoitusviestin lähettäminen siitä, että sinun on noudatettava näitä Ehtoja
- tuotteidesi poistaminen Katalogista tai niiden automaattinen korjaaminen Katalogissa
- Sisältösi näkyvyyden vähentäminen tai Sisältösi piilottaminen Sivustolla tai poistaminen Sivustolta
- lähettämiesi yksityisviestien piilottaminen, jotta vastaanottaja ei näe niitä
- Tilisi rajoittaminen estämällä sinua käyttämästä tiettyjä ominaisuuksia (kuten estämällä yksityisviestien lähettämisen tai rajoittamalla Tuotteidesi näkyvyyttä muille Jäsenille)
- toimistasi ilmoittaminen paikallisille viranomaisille, jos jonkun henki tai turvallisuus on uhattuna.
Lisätietoja ilmoituksen piilottamisesta tai poistamisesta on täällä.
Tilisi estäminen. Saatamme estää Tilisi väliaikaisesti tai lopullisesti, jos
- ryhdyimme johonkin edellä kuvatuista korjaavista toimenpiteistä, mutta jatkat näiden Ehtojen toistuvaa rikkomista
- rikot näitä ehtoja vakavasti, eli
-
- annat meille virheellisiä, vääriä tai harhaanjohtavia tietoja Tililläsi tai et pidä tietojasi ajan tasalla
- et tee kanssamme yhteistyötä, kun yritämme vahvistaa Tililläsi antamasi tiedot
- väärinkäytät Sivuston toimintoja
-
- ilmenee jokin tilanteista, jotka kuvataan jäljempänä kohdissa Vinted-saldon tarjoajan tai maksunkäsittelijän epäilys, Tapahtumiin liittyvät ongelmat, Turvallisuus- ja oikeudelliset ongelmat, Alaikäiset tai Turvallisuusuhat.
Ja kun sanomme, että ”estämme” Tilisi, se tarkoittaa, että
- et voi käyttää Sivustoa lukuun ottamatta yhteyden ottamista asiakastukitiimiimme (Asiakastuki)
- Tuotteesi poistetaan Sivustolta ja Katalogista
- emme hyvitä sinulle mitään Myyjän palveluita, jotka olet ostanut meiltä ja joita saatat yhä käyttää
- voit viimeistellä keskeneräiset Tapahtumat ja Nostot, mutta jos Tilisi on estetty Vinted-saldon tarjoajan ilmoittaman turvallisuus- tai petosongelman vuoksi tai koska Tilisi on vaarantunut tai jos estäminen on objektiivisesti katsottuna ollut välttämätöntä kaikkien Tapahtuman osapuolien oikeutettujen etujen ja oikeuksien suojaamiseksi, sillä saattaa olla seuraavat seuraukset:
-
- keskeneräiset Tapahtumasi voidaan peruuttaa ja kaikki Ostajien maksamat maksut palauttaa Ostajille
- mahdollisuuttasi Nostojen tekemiseen voidaan rajoittaa
-
- voimme estää sinua luomasta uutta Tiliä Sivustolle.
Lisätietoja estämisestä on täällä.
Automaattisten työkalujen käyttäminen ja viranomaisten ilmoituksen mukaisesti toimiminen. Saatamme joskus käyttää automaattisia ohjelmistoja tai algoritmeja ongelmien tunnistamista ja edellä mainittujen korjaavien toimenpiteiden tekemistä tai tilisi estämistä varten. Saatamme myös ryhtyä toimenpiteisiin toimivaltaiselta Viranomaiselta saamamme ilmoituksen perusteella.
Korjaavat toimenpiteet tai estäminen ovat suhteutettuja. Haluamme vielä selventää, että kaikki edellä kuvatut toimenpiteet suhteutetaan rikkomukseesi ja etusi huomioidaan.
Perustelut. Jos ryhdymme johonkin edellä luetelluista korjaavista toimenpiteistä tai estämme Tilisi, ilmoitamme sinulle
- syymme siihen
- kuinka rajoitamme Sisältöäsi tai Tiliäsi
- päätöksemme taustalla olevat tosiasiat ja oikeudelliset perusteet
- tiedot automaattisten työkalujen käytöstä päätöksenteossa
- tiedot oikeussuojakeinoistasi (kuvataan tarkemmin jäljempänä kohdassa ”Oikeussuojakeinosi”).
Emme kuitenkaan toimita sinulle näitä tietoja, jos se olisi lain tai oikeusviranomaisen määräyksen vastaista, häiritsisi petostutkintaa tai mahdollistaisi petoksen jatkumisen tai katsottaisiin näiden Ehtojen tai Vinted-saldon tarjoajan käyttöehtojen vakavaksi rikkomukseksi.
Korjaaviin toimenpiteisiin ryhtyminen tai estäminen ilman ennakkoilmoitusta. Alla kuvatuissa tilanteissa voimme ryhtyä korjaaviin toimenpiteisiin tai estää Tilisi ilmoittamatta siitä sinulle kohtuullisessa ajassa etukäteen. Toimitamme sinulle perusteet vasta, kun ryhdymme toimenpiteisiin.
- Vinted-saldon tarjoajan tai Maksunkäsittelijän epäilys: Vinted-saldon tarjoaja tai Maksunkäsittelijä ilmoittaa meille epäilevänsä, että olet rikkonut lakia tai heidän käyttöehtojaan tai väärinkäyttänyt Sivustoa käyttäessäsi heidän maksu- ja/tai saldopalveluitaan (mukaan lukien laiton myynti sivustolla, rahanpesu, terrorismin rahoitus, huijaaminen, identiteettivarkaus tai väärennettyjen asiakirjojen käyttö).
- Tapahtumiin liittyvät ongelmat: aloitat riidanratkaisumenettelyn Maksunkäsittelijän kautta, ja olemassa on objektiivisia ja perusteltuja syitä uskoa, että sinä olet tässä yhteydessä rikkonut lakia tai näitä Ehtoja tai väärinkäyttänyt Sivustoa.
- Turvallisuus- ja oikeudelliset ongelmat: Sisältösi tai Palveluiden käyttösi on lain, asetusten tai yleistä turvallisuutta koskevien sääntöjen vastaista tai siitä todennäköisesti aiheutuu vakavia seurauksia meidän, muiden Jäsenten, Pro-myyjien tai kolmansien osapuolien terveydelle, turvallisuudelle tai oikeutetuille taloudellisille eduille. Kyse voi olla esimerkiksi seuraavista:
-
- Sellaisen Sisällön lataaminen, joka hyväksyy rikokset ihmisyyttä vastaan, lietsoo rotuvihaa tai väkivaltaa, sisältää lapsipornografiaa tai muuta seksuaalista ahdistelua tai uhkaa vakavasti muita Jäseniä.
- Syyllistyminen identiteettivarkauteen tai muunlaiseen petokseen.
- Sivuston väärinkäyttäminen tavalla, joka vaarantaa muiden Jäsenten tai Sivuston turvallisuuden (kuten kirjautuminen epäilyttävistä IP-osoitteista ja muiden Jäsenten huijaaminen tai roskapostilla pommittaminen). Suoritamme petostutkinnan ja tutkimme esittämäsi väitteet perusteellisesti.
-
- Alaikäiset: jos käytät Tiliä ja olet alle 18-vuotias.
- Kun laki kieltää meitä: sinulle ilmoittaminen etukäteen olisi lain, asetuksen tai oikeusviranomaisen määräyksen vastaista tai saattaisi vaarantaa meidät tai Vintedin konserniyhtiöt.
- Turvallisuusuhat: IT-järjestelmämme turvallisuus tai ongelmaton toiminta on uhattuna.
- Toistuvat tai vakavat rikkomukset: rikot näitä Ehtoja vakavasti tai toistuvasti.
Oikeussuojakeinosi. Voit vastustaa päätöstämme ryhtyä korjaaviin toimenpiteisiin seuraavin tavoin:
- Voit lähettää valituksen järjestelmämme kautta. Voit tehdä sen napsauttamalla lähettämissämme perusteissa (jos estimme Tilisi tai ryhdyimme johonkin edellä luetelluista korjaavista toimenpiteistä) tai muussa lähettämässämme viestissä (jos olit ilmoittanut meille sääntöjen vastaisesta Sisällöstä tai Tilistä) olevaa linkkiä. Käsittelemme valituksesi mahdollisimman pian pätevän henkilökunnan valvonnassa.
- Voit lähettää pyynnön johonkin sertifioituun tuomioistuinten ulkopuoliseen riidanratkaisuelimeen (luettelo niistä on täällä).
- Voit nostaa kanteen kansallisessa tuomioistuimessa sovellettavien lakien mukaisesti.
8 Vinted-saldon käyttöönotto
Tietoja Vinted-saldosta. Voit ottaa käyttöön Vinted-saldon, joka on sivustolla käytettävissä oleva digitaalinen lompakko. Voit käyttää Vinted-saldoa
- myymästäsi Tuotteesta saamiesi rahojen vastaanottamiseen ja säilyttämiseen
- Tuotteen ostamiseen toiselta Jäseneltä käyttämällä Vinted-saldossa olevaa rahaa
- rahojen siirtämiseen Vinted-saldosta henkilölliselle pankkitilillesi (Nosto)
- Ostajien ja Myyjien saatavilla olevien valinnaisten Palveluiden ostamiseen.
Kuka sellaisen tarvitsee? Kaikki Jäsenet voivat ottaa käyttöön Vinted-saldon noudattamalla alla annettuja ohjeita. Jos olet Myyjä, sinun täytyy ottaa Vinted-saldo käyttöön viiden kalenteripäivän kuluessa ensimmäisestä myynnistäsi.
Kuinka se tarjotaan? Vinted-saldo on maksupalvelu, jonka tarjoaa jokin säännellyistä kolmannen osapuolen maksupalveluntarjoajistamme (Vinted-saldon tarjoaja), joihin kuuluvat seuraavat:
- MANGOPAY SA, joka on toimiluvan saanut sähköisen rahan liikkeeseenlaskija Luxemburgissa ja jota sääntelee Commission de Surveillance du Secteur Financier of Luxembourg.
- MANGOPAY U.K. Limited, joka on toimiluvan saanut sähköisen rahan liikkeeseenlaskija Yhdistyneessä kuningaskunnassa. Ilmoitamme sinulle etukäteen mahdollisista muutoksista koskien MANGOPAY-konsernin yritystä, joka toimii VINTEDin maksupalveluntarjoajana Yhdistyneessä kuningaskunnassa.
- ADYEN N.V., joka on toimiluvan saanut pankki Alankomaissa ja jota sääntelee Alankomaiden keskuspankki (De Nederlandsche Bank).
- Vinted Pay UAB, joka on toimiluvan saanut sähköisen rahan liikkeeseenlaskija Liettuassa ja jota sääntelee Liettuan keskuspankki.
Tiedot siitä, mikä maksupalveluntarjoaja tarjoaa maksupalvelut missäkin Vinted-maassa, on täällä.
Vinted-saldon avaaminen. Voit pyytää Vinted-saldon avaamista menemällä Tilillesi ja toimimalla seuraavasti:
- Mene kohtaan Profiili, valitse Saldo ja paina sitten Aktivoi Saldo.
- Jos et avaa saldoa aiemmin, sinua pyydetään tekemään se viiden kalenteripäivän kuluessa ensimmäisestä myynnistäsi, sillä muuten et voi lähettää myytyä tuotetta ja Tapahtuma peruutetaan.
- Ilmoita meille koko nimesi ja osoitteesi. Vinted-saldon tarjoajasta riippuen sinun on ehkä ilmoitettava myös joko syntymäaikasi tai henkilötunnuksesi, osoitteesi, kansalaisuutesi ja/tai puhelinnumerosi (katso lisätietoja täältä).
- Hyväksy Vinted-saldon tarjoajan käyttöehdot ja vahvista lukeneesi heidän tietosuojakäytäntönsä (saldon avauslomakkeessa on linkit niihin).
Tunne asiakkaasi -tarkastukset. Vinted-saldon tarjoajat edellyttävät, että suoritat asiakkaan tuntemista koskevan menettelyn (”Tunne asiakkaasi”, Tunne asiakkaasi -tarkastukset). Tunne asiakkaasi -menettely perustuu rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjuntaa koskeviin säännöksiin, jotka edellyttävät, että Vinted-saldon tarjoajat vahvistavat henkilöllisyytesi Vinted-saldon käyttöä varten (lisätietoja on täällä). Ensimmäinen tarkastus suoritetaan Vinted-saldon avauksen yhteydessä, kuten edellä kohdassa ”Vinted-saldon avaaminen” kuvataan. Vinted-saldon tarjoajat saattavat edellyttää sinun suorittavan muitakin Tunne asiakkaasi -tarkastuksia, ja niiden sisäisistä menettelyistä ja sovellettavista laeista riippuen sinun on ehkä toimitettava kopio passistasi, henkilökortistasi, ajokortistasi, tiliotteestasi ja/tai todiste asuinpaikastasi seuraavissa tapauksissa:
- olet saavuttanut tekemiesi Tapahtumien kokonaisarvon enimmäisrajan tai Vinted-saldostasi tehtyjen Nostojen kokonaissumman enimmäisrajan – nämä rajat riippuvat siitä, mikä Vinted-saldon tarjoaja tarjoaa palvelut sinulle (lisätietoja on täällä)
- Vinted-saldon tarjoaja epäilee milloin tahansa Vinted-saldosi avaamisen jälkeen, että Vinted-saldoosi liittyy petollista, epäilyttävää tai laitonta toimintaa.
Jos et läpäise Tunne asiakkaasi -tarkastusta. Jos et läpäise Tunne asiakkaasi -tarkastusta tai suorita sitä Vinted-saldon alkuperäisen avauspyyntösi yhteydessä, et voi avata Vinted-saldoa. Jos et läpäise Tunne asiakkaasi -tarkastusta myöhemmin Vinted-saldon käytön yhteydessä, Vinted-saldosi jäädytetään etkä ehkä pysty maksamaan ostoksia Vinted-saldossasi olevilla rahoilla tai tekemään Nostoja (lisätietoja Nostoista on jäljempänä). Vinted-saldon tarjoaja voi rajoittaa Saldoasi tällä tavalla myös tilanteissa, joissa se epäilee sinun liittyvän petolliseen, epäilyttävään tai laittomaan toimintaan.
Noston tekeminen. Voit pyytää Vinted-saldon tarjoajaa suorittamaan Noston menemällä Tililläsi kohtaan Asetukset ja lisäämällä pankkitilisi numeron, koko nimesi ja laskutusosoitteesi. Jos olet
- euroalueella, Nosto täytyy tehdä euroissa henkilökohtaiselle pankkitilille Euroopan unionissa tai Euroopan talousalueella (Nostoja ei sallita näiden alueiden ulkopuolelle tai muissa valuutoissa)
- euroalueen ulkopuolella Nosto täytyy tehdä paikallisessa valuutassa kotimaahasi (Nostoja ei sallita muussa valuutassa tai kotimaasi ulkopuolelle).
9 Maksaminen
Sivustollamme maksaminen. Pyrimme tekemään Tuotteiden maksamisesta ja Palveluidemme ostamisesta mahdollisimman helppoa. Voit käyttää seuraavia maksutapoja:
- Vinted-saldo – jos sinulla on rahaa Vinted-saldossasi, sitä käytetään ensisijaisena maksutapana, ja jos rahat eivät riitä ostoksen maksamiseen kokonaan, voit maksaa loput toisella maksutavalla
- luotto- tai pankkikortti
- muu maksutapa, jonka saatamme tarjota Sivustollamme.
Maksusi käsitteleminen. Valtuutamme kolmannen osapuolen palveluntarjoajat (Maksunkäsittelijät)
- käsittelemään maksut Tuotteiden tai valinnaisten Palveluiden ostoista Sivustollamme
- käsittelemään Nostot Vinted-saldosta
- tarjoamaan joissakin tapauksissa myös Vinted-saldon palveluita (toimimaan Vinted-saldon tarjoajana).
Meillä on myös sopimukset kolmannen osapuolen palveluntarjoajien kanssa maksutapatietojesi tallentamisesta. Autamme sinua, jotta voit käyttää Vinted-saldoasi ja Maksunkäsittelijöitämme, mutta emme käsittele maksuja itse.
Rahojen säilyttäminen turvallisesti. Jos ostat Tuotteen, kaikki maksamasi rahat menevät erilliselle Sulkutilille, jota Vinted-saldon tarjoaja hallinnoi turvallisesti, kunnes Tapahtuma on viimeistelty. Sen jälkeen Tuotteen hinta ja maksamasi toimituskulut, ennakkoon maksettuja toimitusmaksuja lukuun ottamatta, siirretään Myyjän Vinted-saldoon.
Turvallisuus ja suojaus. Varmista, että maksutietosi ovat oikein, jotta Sivustollamme tehdyt maksut ovat turvassa ja suojattuja. Muussa tapauksessa maksusi saatetaan peruuttaa tai sinua voidaan pyytää todistamaan, että maksutapa on sinun tai että olet valtuuttanut maksun, jos automaattiset ohjelmistojärjestelmät uskovat sen olevan varastettu.
Valuuttamuunnos. Meillä on myös Maksunkäsittelijämme tai Vinted-saldon tarjoajan tarjoama Valuuttamuunnospalvelu, jonka ansiosta Ostaja voi maksaa Tuotteesta paikallisessa valuutassaan, kun se myydään toisessa valuutassa. Tämä palvelu tarjotaan tietyissä maissa, jotka on lueteltu täällä. Jos Valuuttamuunnos on käytettävissä maassa, jossa olet rekisteröitynyt, Maksunkäsittelijä tai Vinted-saldon tarjoaja perii maksun, joka on käytetyistä valuutoista riippuen joko 1,2 % tai 3 % Tuotteen hinnasta.
10 Viestien lähettäminen ja arvostelujen tekeminen
Yksityisviestit. Voit lähettää muille Jäsenille yksityisviestejä tietojen vaihtamiseksi Tuotteista. Älä lähetä yksityisviestejä muille Jäsenille mistään muista syistä äläkä erityisesti lähetä
- mainoksia
- haittaohjelmia
- ei-toivottuja tai massaviestejä, joita lähetetään viidelle tai useammalle Jäsenelle
- viestejä, jotka ovat tai joiden voitaisiin katsoa olevan laittomia, säädyttömiä, haitallisia, epäeettisiä, yleistä turvallisuutta uhkaavia, sopimattomia tai millä tahansa tavalla Vintedin ja Jäsentemme parhaiden etujen vastaisia.
Arvostelun tekeminen. Kun Tapahtuma on viimeistelty, voit halutessasi kirjoittaa ja julkaista tapahtumaa ja toista Jäsentä koskevan arvostelun Sivustollamme. Kaikkien julkaisemiesi arvosteluiden täytyy olla oikeudenmukaisia ja rehellisiä. Huomaa myös, että me emme anna sinulle mitään palkkiota arvostelun tekemisestä emmekä tarkista tai vahvista arvosteluita ennen niiden julkaisemista Sivustollamme.
11 Välisemme suhteen päättäminen
Voit päättää välisemme suhteen. Voit päättää suhteesi Vintedin kanssa ja lopettaa Palveluidemme käyttämisen milloin tahansa ja ilman kuluja poistamalla Tilisi tai lähettämällä meille sähköpostia näihin osoitteisiin.
Tai me voimme päättää sen. Myös me voimme päättää näiden Ehtojen voimassaolon milloin tahansa ja mistä tahansa syystä ilmoittamalla siitä sinulle kirjallisesti 30 päivää etukäteen.
Mitä sitten tapahtuu? Näitä Ehtoja sovelletaan, kunnes kaikki keskeneräiset Tapahtumat ja Nostot ovat valmiita.
OLETKO VALMIS TIENAAMAAN?
12 Tuotteen myyminen Vintedissä
Mitä voit myydä? Sinulla täytyy olla oikeus siirtää Tuotteen omistusoikeus Ostajalle. Myymäsi Tuotteen täytyy myös olla seuraavien vaatimusten mukainen:
- Tuotteen täytyy noudattaa Katalogisääntöjä.
- Tuotteen täytyy soveltuvin osin noudattaa Maksunkäsittelijän rajoituksia ja vaatimuksia, jotka koskevat kiellettyjä tuotteita. Katso täältä, sovelletaanko tällaisia vaatimuksia omassa maassasi.
- Tuote ei saa olla alun perin tukuittain tai edullisena suoratoimitustuotteena (ts. sinulla ei ole Tuotetta fyysisesti) ostamasi.
Tuotteen lisääminen myyntiin. Jotta voit lisätä Tuotteen myyntiin Sivustolla, sinun täytyy ottaa ja ladata Tuotteesta valokuva sekä kirjoittaa siitä kuvaus (kumpaakaan näistä ei saa kopioida internetistä), joka kuvaa Tuotteen laatua ja ulkonäköä tarkasti (myös mahdollisia vikoja tai muutoksia). Katso täältä esimerkkejä tiedoista, joita sinulta saatetaan pyytää. Kun Tuotteesi on lisätty Katalogiin ja julkaistu Sivustolla, se tarkoittaa, että olet tehnyt virallisen myyntitarjouksen, jonka Ostaja voi hyväksyä.
Ostajan valinta. Jos Ostaja ehdottaa vastatarjouksena uuttaa hintaa, Tuotteen ei katsota olevan myyty, jos hyväksyt hänen vastatarjouksensa. Ostaja voi aina päättää olla ostamatta Tuotetta vastatarjouksen hyväksymisen jälkeen. Tuote myydään, kun Ostaja ostaa sen napsauttamalla ostopainiketta ja hänen maksunsa hyväksytään.
Ilmoituksen lisäämisen peruuttaminen. Voit peruuttaa ilmoituksen lisäämisen milloin tahansa ennen kuin Ostaja on ostanut Tuotteen.
Kuinka järjestämme ja suosittelemme tietoja? Käytämme automaattisia työkaluja ymmärtääksemme, järjestääksemme ja suositellaksemme olennaisia tietoja Sivustoamme selaaville Jäsenille. Lisätietoja siitä, kuinka käytämme automaatiota tiettyjen tietojen suosittelemiseen ”Vinted-syötteessä”, on Ohjekeskuksessamme.
VALMIINA SHOPPAILEMAAN?
13 Tuotteen ostaminen
Kuinka Tuote ostetaan? Jos haluat ostaa Katalogista Tuotteen, sinun täytyy
- napsauttaa ostopainiketta
- valita maksutapa ja toimitusvaihtoehto
- napsauttaa maksupainiketta kassalla.
Maksettava summa. Jokaisesta Tapahtumasta maksat seuraavat maksut, joita säilytetään Sulkutilillä:
- Tuotteen hinta
- toimitusmaksu
- Ostajan turva -maksu (katso täältä, kuinka se lasketaan)
- maksut valinnaisista palveluista, jos on.
Mitä tapahtuu seuraavaksi? Saamme kuljetusliikkeeltä päivityksiä ja ilmoitamme sinulle, kun Tuotteen pitäisi olla toimitettu (tai jos Tuote vaikuttaa kadonneen). Lue lisää tästä prosessista jäljempänä olevasta luvusta.
Jos ostat Tuotteen Sivustomme ulkopuolelta. Jos ostat Tuotteen verkon tai Sivustomme ulkopuolelta, emme ole vastuussa tapahtumasta. Osto on omalla vastuullasi, eikä se kuulu minkään Sivustollamme tehdyille Tapahtumille tarjoamamme turvan piiriin.
14 Ostajan turva
Ostajan turvan tarkoitus. Ostajan turva tarjoaa sinulle hyvityskäytännön, jos Tuote katoaa, vahingoittuu tai eroaa merkittävästi kuvauksesta. Asiakastukemme auttaa sinua tässä prosessissa Hyvityskäytäntömme mukaisesti. Maksuasi säilytetään Sulkutilillä, kunnes Tapahtuma on merkitty valmiiksi. Ostajan turva ei ole vakuutus tai oikeusturvapalvelu, vaan täydentää muita lakisääteisiä oikeuksia tai takuita, joita sinulla on. Ostajan turva on pakollinen ja lisätään maksusta jokaiseen ostopainiketta käyttämällä tehtyyn ostokseen.
Hyvityskäytäntö. Voit hakea Tuotteesta hyvitystä, jos
- Tuotteen vahvistetaan kadonneen tai vahingoittuneen toimituksen aikana
- Tuote eroaa merkittävästi kuvauksesta, eli saamasi Tuotteen ja sen Katalogissa olevan kuvauksen tai valokuvan välillä on merkittävä ero, kuten koko tai väri on eri tai Tuotteessa on pahoja vaurioita (kuten tahroja, hajuja tai reikiä) tai jos paketista puuttuu Tuote (Eroaa merkittävästi kuvauksesta)
- Tuote on kuvauksesta merkittävästi eroava väärennös.
Jos Tuotteessa on ongelma. Sinun täytyy ilmoittaa meille ongelmasta Ostajan turva -käytäntömme mukaisesti napsauttamalla yksityisellä viestinäytölläsi Minulla on ongelma -painiketta kahden kalenteripäivän kuluessa siitä, kun olemme ilmoittaneet, että Tuote on toimitettu tai vaikuttaa kadonneen (Hyvityspyynnön jättöaika). Tämä keskeyttää Tapahtuman, ja siitä maksettujen rahojen säilyttämistä Sulkutilillä jatketaan, kunnes ongelma on ratkaistu. Jos et ilmoita meille ongelmasta Hyvityspyynnön jättöaikana, Tapahtuma merkitään automaattisesti valmiiksi.
Toimenpiteet kuvauksesta merkittävästi eroavan Tuotteen kohdalla (kuvauksesta merkittävästi eroavia väärennettyjä Tuotteita lukuun ottamatta). Suosittelemme, että keskustelet ongelmasta ensin Myyjän kanssa, jotta voitte hänen kanssaan sopia ratkaisusta, joka sopii kummallekin. Jos ratkaisua ei kuitenkaan löydy, voit siirtää ongelman meidän käsiteltäväksemme. Jos Hyvityspyynnön jättöaikana väität Tuotteen eroavan merkittävästi kuvauksesta, ilmoitamme tästä Myyjälle. Myyjällä on seuraavat kaksi vaihtoehtoa:
- Myyjä voi antaa sinulle hyvityksen vaatimatta Tuotteen palauttamista hänelle.
- Myyjä voi vaatia sinua palauttamaan Tuotteen hänelle viiden arkipäivän kuluessa, jotta saat hyvityksen. Sinä vastaat palautuslähetyksen kuluista, ellet ole toisin sopinut Myyjän kanssa, ja me ilmoitamme Myyjälle, kun Tuotteen pitäisi olla saapunut hänelle tai jos se vaikuttaa kadonneen. Ilmoituksemme jälkeen Myyjällä on kaksi päivää aikaa vahvistaa, että hän on saanut Tuotteen ja kaikki on kunnossa (jolloin saat hyvityksesi), tai ilmoittaa ongelmasta (jolloin rahojasi säilytetään edelleen Sulkutilillä, kunnes ongelma on ratkaistu). Jos Ostaja osti Tuotteen osana pakettia,
-
- Ostajan on palautettava kaikki pakettiin kuuluvat Tuotteet (sovelletaan huhtikuuhun 2024 saakka)
- Ostaja voi palauttaa paketista vain kuvauksesta merkittävästi eroavat Tuotteet (sovelletaan huhtikuusta 2024 alkaen).
-
Jos Myyjä ei tee mitään edellä kuvatuista toimista 14 päivän kuluessa siitä, kun olet ilmoittanut ongelmasta, tai jos ilmoitat tai Myyjä ilmoittaa meille ongelmasta tämän prosessin aikana, Asiakastuki tekee lopullisen päätöksen siitä, eroaako Tuote merkittävästi kuvauksesta.
Toimenpiteet kuvauksesta merkittävästi eroavan väärennetyn Tuotteen kohdalla. Jos Hyvityspyynnön jättöaikana väität Tuotteen olevan kuvauksesta merkittävästi eroava väärennös, tutkimme asian ja otamme yhteyttä sekä sinuun että Myyjään, jotta saamme tietoja kummaltakin osapuolelta ja voimme tehdä puolueettoman päätöksen.
- Jos Tuotteen aitoudesta ei ole epäilystä, viimeistelemme Tapahtuman ja siirrämme Sulkutilillä olevat rahat Myyjälle.
- Jos emme tietojen puutteen vuoksi pysty määrittämään, onko Tuote kuvauksesta merkittävä eroava väärennös vai ei, toteamme tapauksen olevan epäselvä, peruutamme Tapahtuman, annamme sinulle jäljempänä olevan taulukon mukaisen hyvityksen ja pyydämme sinua palauttamaan Tuotteen Myyjälle ja maksamaan palautuslähetyksen kulut (ellei Myyjän kanssa toisin sovita).
- Jos meillä on vahvat todisteet siitä, että Tuote on kuvauksesta merkittävästi eroava väärennös, ilmoitamme Myyjälle. Hänellä on 24 tuntia aikaa toimittaa meille todisteet Tuotteen aitoudesta. Jos hän ei toimita niitä, peruutamme Tapahtuman, eikä sinun tarvitse palauttaa Tuotetta Myyjälle saadaksesi jäljempänä olevan taulukon mukaisen hyvityksen.
Jos ongelma siirretään meidän käsiteltäväksemme: Arvioimme tapauksesi ja saatamme pyytää sinulta ja Myyjältä tietoja ja todisteita, jotta voimme tehdä puolueettoman päätöksen siitä, oletko oikeutettu hyvitykseen Hyvityskäytäntömme mukaisesti. Sinä ja Myyjä sitoudutte kunnioittamaan lopullista päätöstä.
Milloin et saa hyvitystä? Et saa hyvitystä, jos
- ilmoitat Tuotteen eroavan merkittävästi kuvauksesta, mutta toteamme, ettei se eroa merkittävästi kuvauksesta
- olet jo vahvistanut, että Tuotteessa on kaikki on kunnossa, kun vastaanotit sen
- et ilmoittanut meille ongelmasta Hyvityspyynnön jättöaikana
- et toimittanut ilmoitetussa määräajassa Asiakastuelle todisteita siitä, että Tuote oli vahingoittunut tai erosi merkittävästi kuvauksesta
- käytit Tuotetta, pesit sen tai muutit sitä jollakin tavalla ennen sen palauttamista
- olet tutkinnan kohteena, koska sinun epäillään hyväksikäyttävän tai väärinkäyttävän Ostajan turvaa hakemalla hyvitystä.
Millaisen hyvityksen voit saada? Voit saada hyvitystä tietyistä maksuista alla olevassa taulukossa kuvatulla tavalla:
Mitä palautat |
Maksun tyyppi |
Hyvitys |
Yksittäinen Tuote (joka ei kuulu pakettiin) |
Ostajan turva -maksu |
Täysi hyvitys |
Tuotteen hinta |
Täysi hyvitys |
|
Tuotteen vahvistusmaksu |
Täysi hyvitys |
|
Ennakkoon maksettu toimitusmaksu |
Täysi hyvitys |
|
Palautuslähetyksen kulut |
|
|
Yksittäiset kuvauksesta merkittävästi eroavat Tuotteet, jotka kuuluivat pakettiin (mutta et palauta koko pakettia)* * Käytettävissä huhtikuusta 2024 alkaen |
Ostajan turva -maksu |
Ostajan turva -maksu lasketaan uudelleen niiden Tuotteiden perusteella, jotka pidät paketista, ja sinulle hyvitetään alun perin maksamasi Ostajan turva -maksun ja uudelleen lasketun maksun välinen ero. Lisätietoja on täällä. |
Tuotteen hinta |
Täysi hyvitys |
|
Tuotteen vahvistusmaksu |
Ei sovellu, koska Tuotteen vahvistuspalvelu ei ole saatavilla paketeille. |
|
Ennakkoon maksettu toimitusmaksu |
Täysi hyvitys |
|
Palautuslähetyksen kulut |
|
|
Koko tuotepaketille* * Kuvauksesta merkittävästi eroavia väärennettyjä tuotteita ei tarvitse palauttaa. Saat hyvityksen palauttamalla pakettiin kuuluvat aidoiksi todetut Tuotteet. |
Ostajan turva -maksu |
Täysi hyvitys |
Tuotteen hinta |
Täysi hyvitys |
|
Tuotteen vahvistusmaksu |
Ei sovellu, koska Tuotteen vahvistuspalvelu ei ole saatavilla paketeille. |
|
Ennakkoon maksettu toimitusmaksu |
Täysi hyvitys |
|
Palautuslähetyksen kulut |
|
MITÄ MUUTA TARJOAMME?
15 Valinnaiset palvelut Myyjille
Myyjän palvelut. Myyjä voi halutessaan ostaa lisämaksusta valinnaisia palveluita, jotka kuvataan Ohjekeskuksessa (Myyjän palvelut). Lisätietoja siitä, kuinka voit ostaa Myyjän palveluita, on edellä kohdassa ”Maksaminen”. Jokainen Myyjän palvelu on kertakäyttöinen automaattinen palvelu, eikä sitä voi siirtää Tuotteiden tai Jäsenten välillä. Kerromme ennen kuin ostat Myyjän palvelun, kuinka paljon kyseinen palvelu maksaa ja kuinka kauan voit käyttää sitä. Lähetämme myös vahvistuksen ostostasi sähköpostiosoitteeseesi.
16 Tuotteen vahvistus
Mikä Tuotteen vahvistus on? Tarjoamme Tuotteen vahvistuspalvelun Ostajille maissa, joissa se on saatavilla. Palvelulla pyrimme kaupallisesti kohtuullisin keinoin vahvistamaan Tuotteen aitouden käyttämällä objektiivisia kriteereitä, kuten tuotemerkkituntemustamme ja saatavillamme olevia tietoja. Tämä palvelu on valinnainen Ostajille ja täydentää Ostajan turva -palveluamme. Lisätietoja tästä palvelusta ja sen saatavuudesta maassasi on täällä.
Kuinka se toimii? Tuotteen vahvistus voidaan ostaa vain yksittäiselle, kelpoisuusvaatimukset täyttävälle Tuotteelle, joka vastaa täällä olevaa kuvausta. Saatamme muuttaa kelpoisuusvaatimuksia tulevaisuudessa. Kelpoisuusvaatimukset täyttävät Tuotteet saavat automaattisesti merkin Katalogissa. Jos Myyjä muuttaa ilmoitusta sen lisäämisen jälkeen, Tuotteelle ei ehkä enää voida tehdä Tuotteen vahvistusta.
Mitä Ostajien tulee tietää?
- Ostaminen ja prosessi: Ilmoitamme, kuinka paljon Tuotteen vahvistus maksaa, ennen kuin maksat sen (katso maksutavat kohdasta ”Maksaminen”). Jos ostat Tuotteen vahvistuspalvelun, Myyjä lähettää Tuotteen varastollemme sen aitouden vahvistusta varten, ennen kuin se toimitetaan sinulle. Jos Tuotteen aitous vahvistetaan, lähetämme sen sinulle. Jos Tuotteen aitoutta ei vahvisteta, lähetämme sen takaisin Ostajalle ja Tapahtuma peruutetaan. Saat hyvityksen edellä olevan hyvitystyyppejä koskevan taulukon mukaisesti.
- Kuvauksesta merkittävästi eroavan Tuotteen palauttaminen (väärennettyjä Tuotteita lukuun ottamatta): jos haluat palauttaa Tuotteen, koska uskot sen eroavan merkittävästi kuvauksesta, sinun täytyy lähettää Tuote takaisin meille toista Tuotteen vahvistusprosessia varten.
- Kuvauksesta merkittävästi eroavan väärennetyn Tuotteen palauttaminen: Jos haluat palauttaa Tuotteen, koska uskot sen olevan kuvauksesta merkittävästi eroava väärennös ja olet ilmoittanut meille asiasta Hyvityspyynnön jättöajan puitteissa, toimimme seuraavasti:
-
-
- Jos Tuotteen aitoutta ei ole syytä epäillä, Tapahtuma viimeistellään ja Tuotteen hinta siirretään Myyjälle.
- Kaikissa muissa tapauksissa pyydämme sinua lähettämään Tuotteen takaisin varastollemme toista Tuotteen vahvistusta varten. Jos Tuotteen aitous vahvistetaan, lähetämme sen takaisin sinulle ja Tapahtuma viimeistellään. Jos Tuotteen aitoutta ei vahvisteta, Tapahtuma peruutetaan ja me lähetämme Tuotteen Myyjälle ja annamme sinulle hyvityksen edellä olevan taulukon mukaisesti.
-
Mitä Myyjien tulee tietää?
- Kieltäytyminen ei ole vaihtoehto: et voi kieltää Ostajaa ostamasta Tuotteen vahvistusta Tuotteellesi, jos se täyttää kelpoisuusvaatimukset, sillä Tuotteen vahvistus on Ostajalle tarjoamamme palvelu.
- Jos aitoutta epäillään: Jos Tuotteen aitoutta on syytä epäillä, saatamme pyytää sinua toimittamaan todisteita Tuotteen aitoudesta. Me teemme viime kädessä päätöksen siitä, pystymmekö vahvistamaan Tuotteen aitouden.
- Katalogisääntöjen vastaisuus: jos Tuotteen vahvistusprosessin aikana huomaamme, että Tuote on Katalogisääntöjen vastainen, emme ehkä vahvista Tuotteen aitoutta.
- Epäonnistumisen seuraukset: Jos Tuote ei läpäise Tuotteen vahvistusta (joko koska Tuotteen aitoutta on syytä epäillä tai koska se on Katalogisääntöjen vastainen), Tapahtuma peruutetaan eikä Tuotetta voida enää lisätä Sivustollemme. Lisätietoja näistä rajoituksista on täällä.
- Kadonneet tai vahingoittuneet Tuotteet: Jos Tuote katoaa tai vahingoittuu, kun se on tutkittavana varastollamme, hyvitämme Ostajalle ja korvaamme Myyjälle Tuotteen täyden myyntihinnan. Katso lisätietoja täältä.
Tuotteen vahvistukseen liittyvät velvollisuutemme.
- Tuotteen aitouden tarkastaminen: Asianmukaisesti koulutettu henkilökunta tekee silmämääräisen tarkastuksen asianmukaisella ammattitaidolla ja huolellisuudella. He tutkivat Tuotteen aitoutta käyttämällä objektiivisia kriteereitä, kuten tuotemerkkituntemustaan ja käytössään olevia tietoja. Tuotemerkit eivät tue tätä Vintedin palvelua tai liity siihen millään tavalla.
- Vastuumme: Otamme lainsäädännön vaatimalla tavalla vastuun kaikista vahingoista, jotka johtuvat tahallisista toimistamme tai vakavista virheistämme. Tähän kuuluvat tilanteet, joissa ilmenee henkeen, kehoon tai terveyteen kohdistuvia vahinkoja, sekä tilanteet, joissa meillä on siihen lakisääteinen velvoite. Jos emme täytä tärkeitä sopimusehtoja, vastuumme rajoittuu ennakoitavissa oleviin vahinkoihin, jotka ovat sopimuksen kannalta tyypillisiä. Vinted, Vintedin konserniyhtiöt sekä edustajamme ja agenttimme ovat vastuussa vain näiden rajoitusten puitteissa.
- Tuotteiden lähettäminen ulkomaille: Joskus sinun täytyy lähettää Tuotteesi toiseen maahan vahvistusta varten. Tällaisissa tilanteessa saatetaan soveltaa tuonti-/vientisääntöjä ja -menettelyitä.
- Takavarikointi tai menettäminen: Jos oikeusviranomaiset tai Tuotteen immateriaalioikeuksien omistaja ottaa meiltä Tuotteen, emme pysty palauttamaan sitä sinulle (riippumatta siitä, oletko Tuotteen Ostaja vai Myyjä) ja tulemme noudattamaan oikeusprosessia. Tällaisessa tilanteessa meillä ei ole velvollisuutta korvata sinulle Tuotteen menetystä, ellei pakottava lainsäädäntö määrää tällaista vastuuta.
- Odottamattomat tapahtumat: Jos tapahtuu jotain, mihin emme voi vaikuttaa (kuten luonnonkatastrofi, taistelutoimet [riippumatta siitä, onko sotaa julistettu vai ei], mellakka, räjähdys, tulipalo, tulva, maanjäristys tai epidemia), emme ole vastuussa viivästyksistä tai ongelmista. Pyrimme pitämään sinut ajan tasalla ja korjaamaan ongelman mahdollisimman nopeasti.
- Toimittamatta jääneet tuotteet: Jos annat tarkoituksella tai huolimattomuuttasi väärän toimitusosoitteen (koskee myös Tuotteen palauttamista) tai et ota vastaan toimitusta, saatamme yrittää toimitusta toisen kerran samaan osoitteeseen. Jos tämä toinen yritys epäonnistuu, ilmoitamme sinulle siitä ja sinulla on 6 viikkoa aikaa antaa oikea osoite tai järjestää toimitus. Jos et vahvista oikeita tietoja tämän ajan kuluessa, luovut oikeudestasi Tuotteen saamiseen näiden Ehtojen mukaisesti, ja saatamme hävittää Tuotteen, myydä sen uudelleen tai käyttää sitä toiseen tarkoitukseen. Kerromme sinulle näistä oikeudellisista seuraamuksista edellä mainitussa ilmoituksessa. Vastaat myös kaikista lisäkuluista, joita epäonnistuneista toimituksista aiheutuu. Jos Tuotetta ei voida toimittaa Myyjälle, Ostaja valtuuttaa meidät ryhtymään edellä kuvattuihin toimiin ja käyttämään edellä mainittuja oikeuksia Ostajan puolesta Myyjään liittyen.
17 Toimitus
Mikä on Ennakkoon maksettu toimitus? Tapahtumasi yhteydessä voit ostaa Sivustolta etukäteen lähetystarran, jonka tarjoaa Vinted Go UAB (Vinted Go), joka tekee yhteistyötä kuljetusliikkeiden kanssa ostamasi Tuotteen kuljettamista ja toimittamista varten (Ennakkoon maksettu toimitus). Sinun täytyy käyttää tätä Sivustolta saamaasi lähetystarraa Tuotteen lähettämiseen ja/tai palauttamiseen viiden arkipäivän kuluessa ostosta, tai Tapahtuma peruutetaan tai viimeistellään (jos kyse on palautuksesta) automaattisesti.
Kuinka paljon se maksaa? Ennakkoon maksetut toimitusmaksut riippuvat paketin koosta, toimitusreitistä, kuljetusliikkeestä ja mahdollisista alennuksista. Näet hinnan kassalla ennen maksamista.
Paketin seuraaminen ja kuljetusliikkeet. Voit seurata Sivustolla Tuotteen matkan tilaa, joka perustuu kuljetusliikkeen toimittamiin tietoihin. Siinä määrin kuin laki sen sallii, me emme ole eikä Vinted Go ole missään vastuussa, jos kuljetusliike antaa virheellisiä, puutteellisia tai vanhentuneita seurantatietoja. Tuotteen toimitusaika riippuu käytetystä kuljetusliikkeestä. Lisätietoja siitä, mitkä kuljetusliikkeet ovat tällä hetkellä käytettävissä Ennakkoon maksettua toimitusta varten, on täällä, mutta voimme lisätä tai poistaa kuljetusliikeitä tilapäisesti tai lopullisesti milloin tahansa. Kuljetusliikkeet toimittavat tuotteet. Me emme ole kuljetusliike ja/tai postipalveluiden tarjoaja emmekä fyysisesti käsittele, lajittele tai toimita Sivustolta ostettua Tuotetta tai ole sen kanssa muuten tekemisissä Tuotteen toimituksen aikana.
Sinun velvollisuutesi. Jos lähetät tuotteen Ennakkoon maksetulla toimituksella, sinun on noudatettava Vinted Gon Pakkaussääntöjä ja Kiellettyjen tuotteiden luetteloa, jotka löytyvät täältä. Jos meillä on todisteita siitä, että et ole noudattanut niitä, näitä Ehtoja tai Katalogisääntöjä, et ehkä ole oikeutettu saamaan hyvitystä tai korvausta, jos paketti katoaa tai vahingoittuu matkalla.
Jos paketti katoaa tai vahingoittuu. Jos syntyy erimielisyyttä siitä, onko Tuote kadonnut tai vahingoittunut matkalla, Vinted Gon tai kuljetusliikkeen antamien tietojen katsotaan pitävän paikkansa, ellet toimita meille todisteita päinvastaisesta ennen kuin Tapahtuma viimeistellään. Jos Tuote oli paketoitu oikein, mutta paketti katosi tai vahingoittui matkalla
- Ostaja saa hyvityksen Hyvityskäytäntömme mukaisesti (kuuluu Ostajan turvan piiriin)
- Myyjä saa katoamisesta tai vahingoittumisesta korvauksen Vintedissä, ja korvaussumma riippuu käytetystä kuljetusliikkeestä (katso lisätietoja Ohjekeskuksesta).
Jos Sivustolta ostetun Tuotteen toimituksessa käytetään jotain muuta toimitustapaa kuin Ennakkoon maksettua toimitusta, Myyjä on vastuussa kadonneista tai vahingoittuneista paketeista ja korvauksen hakemisesta suoraan kuljetusliikkeeltä.
JA LOPUKSI – VIIMEISET TÄRKEÄT EHDOT
18 Mitä näet Sivustollamme?
Me omistamme Sivustomme. Kaikki Sivuston immateriaalioikeudet, mukaan lukien sen järjestelmä, ulkoasu, ohjelmisto, tavaramerkit ja verkkotunnukset, kuuluvat meille, Vintedin konserniyhtiöille ja/tai lisenssin antajillemme.
Vaatimustenmukaisuustakuu. Jos asut Euroopan unionin alueella, sinulla on digitaalisille palveluillemme lakisääteinen vaatimustenmukaisuustakuu. Tämä tarkoittaa sitä, että olemme vastuussa sinulle, jos digitaalinen palvelu ei ole vaatimusten mukainen, kun se tarjotaan sinulle, ja toteat tämän kahden vuoden kuluessa, tai jos tämä ilmenee ajan myötä digitaalisen palvelun jatkuvan toimittamisen yhteydessä. Jos haluat esittää vaatimuksen, noudata jäljempänä kohdassa ”Kuinka erimielisyydet käsitellään” kuvattua menettelyä.
Sivuston saatavuus. Me emme ole vastuussa Sivustomme saatavuudessa ilmenevistä keskeytyksistä, jotka johtuvat kunnossapidosta tai tapahtumista, joihin me emme voi kohtuudella vaikuttaa. Jäsenten oikeutetut edut huomioiden ja jos asiaan liittyvät tekijät (kuten Sivuston turvallisuus) sen mahdollistavat, pyrimme
- ilmoittamaan sinulle saatavuuden suunnitelluista tai olemassa olevista rajoituksista
- ajoittamaan keskeytykset sivuston ruuhka-aikojen ulkopuolelle
- rajoittamaan määräaikaisylläpidosta johtuvat keskeytykset kohtuulliseen määrään, joka vastaa markkinoiden standardeja.
19 Sinun velvollisuutesi ja meidän velvollisuutemme
Sinun velvollisuutesi. Kun käytät Sivustoamme ja Palveluitamme, olet vastuussa
- omasta Sisällöstäsi ja kaikista Tilisi kautta tehdyistä toimista Sivustolla
- kaikista Tuotteista, jotka olet lisännyt, myynyt ja siirtänyt Ostajille (mukaan lukien kaikki Tuotteista antamasi lausunnot)
- julkaisemistasi arvosteluista
- kaikista toimistasi johtuvista erimielisyyksistä.
Verot. Me emme ole vastuussa mistään verovelvoitteista tai ilmoitusvelvoitteista, jotka saattavat koskea sinua johtuen toiminnastasi Sivustolla.
Isännöintipalvelun tarjoaja. Koska tarjoamme sinulle ja muille Jäsenille isännöintipalveluita, emme valvo Sivustolle lisättyä Sisältöä tai Tuotteita yleisesti. Siinä määrin kuin laki sen sallii, emme ole vastuussa sinulle mistään menetyksestä tai vahingosta, joka sinulle aiheutuu Tapahtumaan liittyen, ellei se nimenomaisesti kuulu Ostajan turvan, näiden Ehtojen tai lakisääteisten velvoitteidemme piiriin.
20 Kuinka erimielisyydet käsitellään?
Erimielisyydet meidän välillämme. Jos emme pysty ratkaisemaan erimielisyyttä, josta olet ilmoittanut valituslomakkeella, tai jos olet tyytymätön ratkaisuun, voit etsiä ratkaisua Euroopan komission verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin kautta tai ottaa yhteyttä riidanratkaisupalveluita tarjoaviin vaihtoehtoisiin kansallisiin kuluttajaelimiin täältä. Jos sinulla on kanssamme erimielisyyksiä, voit myös nostaa kanteen asuinpaikkasi tuomioistuimessa (vakinainen asuinpaikkasi).
Sovellettava lainsäädäntö. Näihin Ehtoihin sovelletaan asuinmaasi (vakinaisen asuinpaikkasi) kansallista lainsäädäntöä.
21 Viimeiset tarvitsemasi tiedot
Näiden Ehtojen päivitykset. Meidän on ehkä päivitettävä näitä Ehtoja tulevaisuudessa. Muutoksen tyypistä riippuen ilmoitamme siitä sinulle alla olevan taulukon mukaisesti.
Tekemämme muutos |
Milloin ilmoitamme sinulle? |
Täytyykö sinun tehdä jotain? |
Pieni kirjallinen hienosäätö (kuten kirjoitusvirheen korjaaminen) |
Teemme muutokset, ja voit katsoa ne, kun sinulle sopii |
Ei. |
Muutos, jolla ratkaistaan turvallisuusongelma tai estetään haitta tai väärinkäyttö |
30 päivää etukäteen, paitsi jos se ei ole mahdollista turvallisuussyistä |
Ei. |
Uusien palveluiden lisääminen tai uusien toimintojen lisääminen tai parannusten tekeminen olemassa oleviin Palveluihin (nämä eivät vaikuta keskeneräisiin Tapahtumiin tai vaikuta negatiivisesti Palveluiden käyttöön) |
30 päivää etukäteen |
Ei. |
Muut näiden Ehtojen muutokset |
30 päivää etukäteen |
Hyväksy uudet Ehdot 30 päivän kuluessa ilmoituksemme vastaanottamisesta napsauttamalla Hyväksy. Jos et halua hyväksyä uusia Ehtojamme, voit kuitenkin sulkea Tilisi maksutta, ottaa yhteyttä Asiakastukeen, ladata henkilökohtaiset tietosi ja nostaa rahasi. |
Muutoksia ei sovelleta takautuvasti, eivätkä ne vaikuta mihinkään Tapahtumiin, jotka olet jo viimeistellyt Sivustolla.
Jos et hyväksy muutosta. Jos et hyväksy näihin Ehtoihin tekemäämme muutosta, voit päättää suhteemme maksutta, kun kaikki keskeneräiset Tapahtumat ovat valmiita.
Siirtäminen. Voimme siirtää näiden Ehtojen mukaiset oikeutemme ja velvollisuutemme toiselle organisaatiolle, mutta ilmoitamme siitä sinulle 30 päivää etukäteen. Jos et hyväksy siirtoa, voit päättää näiden Ehtojen voimassaolon välittömästi sulkemalla Tilisi. Sinä et voi siirtää näiden Ehtojen mukaisia oikeuksiasi ja velvollisuuksiasi toiselle henkilölle.
Ei kumppanuussuhdetta. Nämä Ehdot eivät luo välillemme kumppanuus- tai edustussuhdetta. Kummallakaan meistä ei ole oikeutta tehdä sopimuksia toisen puolesta tai sitoa toista oikeudellisesti millään tavoin.
Erotettavuus. Jos toimivaltainen tuomioistuin toteaa jonkin näiden Ehtojen kohdan olevan laiton, muut kohdat jäävät täysimääräisesti voimaan.
Uusi versio, jota sovelletaan 12-02-2024 alkaen - Suomi